تاریخچه و شرح وظایف

اهداف روابط عمومی
 
  1. بررسی و برنامه‏ریزی با هدف دستیابی به روش‏های علمی جهت تداوم ارتباط دوسویه بین مسئولان و کارکنان ارگان ذیربط با سایر اقشار جامعه
  2. مشورت و ارائه خدمات لازم به‏منظور برقراری و گسترش امور ارتباطی واحدهای تابعه با مخاطبان
  3. فراهم نمودن زمینه همکاری با رسانه‏های ارتباط جمعی برای ارتباط مستمر با مسئولان در جهت ارائه دیدگاه‏ها، رویدادها، برنامه‏ها و انعکاس آن برای اطلاع عموم مردم
  4. به‏کارگیری شیوه‏های مناسب و اجرای طرح‏های بخش افکارسنجی با همکاری کارشناسان، محققان و صاحب‏نظران درجهت ارزیابی رفتارها، نظرات و نگرش‏های بیرونی و درونی در ارتباط با ارگان ذیربط و تلاش برای بالابردن سطح علمی کارکنان از اهداف و شرح وظایف و جلب همکاری و همراهی جامعه در مسیر تحقق اهداف قانونی و تلاش در جهت فراهم آوردن موجبات رشد فضائل اخلاقی کارگزاران و کارکنان در مسیر خدمت به مردم در چهارچوب ضوابط و معیارهای نظام از جمله وظایف روابط عمومی در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است.
 
وظایف اساسی روابط عمومی‏
۱- تحلیل و تشریح ارزش‏ها، ویژگی‏ها، دیدگاهها، سیاست‏ها و برنامه‏ریزی دستگاه ذیربط از طریق:
۱-۱- همکاری با مطبوعات، رادیو و تلویزیون.
۲-۱- فعالیت‏های انتشاراتی و تبلیغی.
۳-۱- مشارکت در برگزاری مجالس، گردهمایی‏ها و نمایشگاه‏های داخلی.
۴-۱- مشارکت در برگزاری مجالس و نمایشگاه‏های خارجی.
۵-۱- ساخت فیلم و تیزرهای تلویزیونی.
۲- همکاری و مشارکت در تبلیغات عمومی کشور در رابطه با مقولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از طریق:
۱-۲- شرکت در مجامع، ستادها، کمیته‏های ویژه برگزاری مراسم و مناسبت‏ها.
۲-۲- کمک به مراکز و دستگاه‏های فرهنگی و تبلیغی کشور در چارچوب فعالیت‏های دستگاه ذیربط.
۳-۲- توجیه مسئولان رسانه‏ها و ائمه جمعه و جماعات به منظور دستیابی سریع و صریح به سیاست‏ها و خط مشی‏های دولت و برنامه‏های دستگاه ذیربط.
۳- جمع‏آوری و تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیت‏ها، اقدامات، طرح‏ها و برنامه‏های دستگاه مربوطه به منظور تنظیم سیاست‏های خبری و تبلیغاتی و اجرای طرح‏های انتشاراتی و آماده نمودن اذهان عمومی از طریق:
۱-۳- حضور در جلسات مهم دستگاه ذیربط و ارتباط مستقیم و مستمر با مسئولین.
۲-۳- جمع‏آوری هرگونه اخبار و اطلاعات مورد نیاز.
۳-۳- برقراری ارتباط مستقیم با مردم و رسانه‏های خبری.
۴-۳- حضور در گردهمایی‏ها، سفرهای داخلی و خارجی.
۵-۳- دریافت گزارش فعالیت‏ها، طرح‏ها و برنامه‏های دوایر مختلف دستگاه ذیربط.
۴- تهیه طرح تیپ تبلیغاتی درمورد پروژه‏ها و سیاست‏های دستگاه ذیربط.
۵- فراهم آوردن زمینه تفاهم متقابل مردم و مسئولان از طریق:
۱-۵- برگزاری مصاحبه با وسایل ارتباط جمعی.
۲-۵- برگزاری ملاقات عمومی.
۳-۵- برپایی سخنرانی.
۴-۵- سفرها، بازدیدها و ملاقات‏ها.
۶- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوطه از طریق برقراری جلسات داخلی.
۷- تهیه و تدوین اخبار، بیانیه‏ها، اطلاعیه‏ها، آگهی‏ها و پیام‏های دستگاه مربوطه و ترتیب دادن نشر و انعکاس آن در رسانه‏های جمعی.
۸- بررسی مطالب مطروحه در وسایل ارتباط جمعی و مجامع عمومی در رابطه با فعالیت‏های دستگاه مربوطه به منظور اطلاع‏رسانی، انعکاس به مسئولین و در صورت لزوم پاسخگویی به آنها.
۹- نظارت بر اجرای امور انتشاراتی دستگاه ذیربط.
۱۰- انجام امور خطاطی و طراحی در زمینه‏های تبلیغاتی و انتشاراتی.
۱۱- ایجاد و اداره کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی و مطبوعاتی.
۱۲- انجام تبلیغات داخلی در حوزه دستگاه مربوطه.
۱۳- بررسی دیدگاه‏ها و سنجش افکار عمومی در چهارچوب وظایف محوله و ارائه نتایج حاصله به مسئولان دستگاه به منظور اتخاذ روش‏های مطلوب و تدوین طرح‏ها و برنامه‏ها.
۱۴- تهیه عکس، اسلاید و فیلم از فعالیت‏های دستگاه مطبوع و ایجاد آرشیو سمعی و بصری.
۱۵- انتشار عملکرد دستگاه ذیربط.
۱۶- مشارکت و برنامه‏ریزی جهت برگزاری سمینارها، کنفرانس‏ها، نمایشگاه‏ها و میهمانی‏های رسمی.
۱۷- تحلیل محتوای مطبوعات کشور درخصوص فعالیتهای دستگاه ذیربط.
۱۸- انجام سایر اموری که بر حسب ضرورت از طریق بالاترین مقام دستگاه ذیربط جهت اقدام ابلاغ می‏گردد.
 
 
شرح وظایف پست سازمانی مدیرکل‏

- نظارت بر تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به اقدامات و فعالیت‏های وزارتخانه و انتشار آنها با همکاری وسایل ارتباط جمعی.
- نظارت برمطالعه مندرجات مطبوعات در مورد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پاسخ مقتضی طبق سیاست وزارتخانه و توضیحات دستگاه‏های ذی‏ربط.
- نظارت بر تهیه و تنظیم و اجرای طرح‏ها و برنامه‏های تبلیغاتی و انتشاراتی.
- نظارت بر برنامه‏ریزی و اداره امور کنفرانسها، سمینارها، بازدیدها و فعالیت‏های مشابه دیگر.
- نظارت بر ضبط کلیه سخنرانی‏ها و کنفرانس‏ها و مصاحبه‏های مطبوعاتی مقامات وزارتخانه.
- نظارت برانجام امور تشریفاتی وزارتخانه.
- نظارت بر برنامه‏ریزی و اداره نمایشگاه‏های مربوطه و ضبط مذاکرات کنفرانس‏ها، سمینارها و مصاحبه‏های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و انتشار آنها از طریق وسایل ارتباط جمعی.
- نظارت بر برگزاری میهمانی‏ها و پذیرایی میهمانان برحسب موقعیت آنان.
- نظارت بر حسن انجام امور اداره کل روابط عمومی.
- انجام سایر وظایف اداری محوله از طرف مقام مافوق.
- نظارت بر مطالعه در مورد پیشرفت‏های آموزش کشور و تهیه فیلم و اسلاید و عکس و تهیه آرشیو خبری و جمع‏آوری اسناد و مدارک مربوط به آثار تاریخی علمی. - نظارت بر تهیه پوستر به مناسبت رویدادهای علمی، فرهنگی و آموزشی.
- نظارت بر تنظیم برنامه‏های رادیویی، تلویزیونی و مطبوعاتی با مسئولان واحدهای مربوط در زمینه رویدادهای مهم علمی و فرهنگی و هنری، آموزشی، دانشجویی و پژوهشی. - نظارت بر تنظیم اخبار و رویدادهای مهم علمی فرهنگی و آموزشی و دانشجویی و اعلام آن به رسانه‏های گروهی.
- نظارت بر ایجاد نمایشگاه‏های عکس، اسلاید فیلم و غیره برای وزارتخانه و دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی.
 
شرح وظایف پست سازمانی معاون مدیر کل‏
 
- همکاری در امور مربوط به تمرکز اطلاعات و اخبار مربوط به اقدامات و فعالیت‏های وزارتخانه و انتشار آنها با همکاری وسایل ارتباط جمعی.
- همکاری در تهیه و تنظیم و اجرای طرح‏ها و برنامه‏های تبلیغاتی و انتشاراتی.
- همکاری در امور مربوط به برنامه‏ریزی و اداره امور کنفرانس‏ها، سمینارها، بازدید و فعالیت‏های مشابه دیگر.
- همکاری در تنظیم اخبار و رویدادهای مهم علمی، فرهنگی، آموزشی و دانشجویی و اعلام آن به رسانه‏های گروهی.
- همکاری در امور مربوط به ایجاد نمایشگاه‌های عکس، اسلاید، فیلم و غیره برای وزارتخانه و دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی.
- همکاری در برگزاری میهمانی‏ها و محل پذیرایی میهمانان برحسب موقعیت آنان.
- همکاری در ضبط کلیه سخنرانی‏ها و کنفرانس‏ها و مصاحبه‏های مطبوعاتی مقامات وزارتخانه.
- همکاری در امور مربوط به چاپ وتوزیع نشریات و بولتن‏های وزارتخانه و انتشار اخبار و اطلاعات داخلی جهت اطلاع کارکنان.
- همکاری در امور مربوط به انجام امور تشریفاتی وزارتخانه.
- همکاری در امور مربوط به برنامه‏ریزی و اداره نمایشگاه‏های مربوطه و ضبط مذاکرات کنفرانس‏ها، سمینارها و مصاحبه‏های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی و انتشار آنها از طریق وسائل ارتباط جمعی.
- همکاری در امور مربوط به مطالعه در مورد پیشرفت‌های آموزش کشور و تهیه فیلم و اسلاید و تهیه آرشیو خبری و جمع‏آوری اسناد و مدارک مربوط به آثار تاریخی علمی.
- همکاری در تهیه پوستر به مناسبت رویدادهای علمی، فرهنگی و آموزشی.
- همکاری در تنظیم برنامه‏های رادیویی، تلویزیونی و مطبوعاتی با مسئولان واحدهای مربوطه در زمینه رویدادهای مهم فرهنگی، علمی، هنری، آموزشی، دانشجویی و پژوهشی.
- همکاری با مدیر کل در انجام کلیه وظایف محوله.
- انجام کلیه امور اداره کل روابط عمومی در غیاب مدیرکل.
- انجام سایر وظایف اداری محوله از طرف مقام مافوق.
 
شرح وظایف پست سازمانی رئیس اداره سمینارها وتبلیغات‏
- رسیدگی و انجام امور مربوط به تنظیم برنامه‏های انتشاراتی و تبلیغاتی بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه‏های مختلف و روزهای مهم تاریخی.
- رسیدگی به امور مربوط به تهیه برنامه‏های تبلیغاتی و انتشاراتی در امور فرهنگی، آموزشی و هنری دانشجویی بر اساس برنامه‏های پیش‏بینی شده.
- رسیدگی به امور مربوط به انجام مطالعات لازم و کسب اطلاعات به منظور تهیه برنامه‏های انتشاراتی و تبلیغاتی در امور فرهنگی، هنری، دانشجویی، آموزشی و پژوهشی.
- رسیدگی و نظارت بر تهیه و تنظیم پوسترهای تبلیغاتی و اقدام جهت نصب در تابلوهای اعلانات.
- رسیدگی به تشکیل نمایشگاه‏های عکس در وزارتخانه و در صورت لزوم در دانشگاه‏ها، واحدهای تابعه و همکاری با مسئولان طبق برنامه‏های تنظیم شده.
- رسیدگی به تنظیم و اجرای برنامه جشن‏های مذهبی و ملی و میهمانی‏های‏رسمی‏وزارتخانه.
- رسیدگی به امور مربوط به انتخاب محل برگزاری میهمانی‏ها و محل پذیرایی میهمانان و تزیین و آماده کردن سالن‏های پذیرایی در جشن‏ها و مراسم رسمی برحسب موقعیت آنان.
- رسیدگی به امور تشریفاتی از قبیل ارسال تلگرام‏های تبریک و هدایا بر اساس برنامه‏های مشخص.
- رسیدگی به تهیه برنامه‏های بازدید کارمندان وزارتخانه از تحولات و پیشرفت‏های مؤسسات مختلف مملکتی.
- رسیدگی به تهیه مقدمات اجرا و برگزاری کنفرانس‏ها و سمینارها و بازدیدها.
- رسیدگی به تهیه برنامه‏های تبلیغاتی و انتشاراتی مربوط به برگزاری کنفرانس‏ها و سمینارها و سخنرانی‏ها و بازدیدها.
- نظارت بر کار متصدیان مربوط به منظور حسن انجام وظایف محول و تقسیم کار بین آنان.
- انجام سایر وظایف اداری محوله از طرف مقام مافوق.
 
شرح وظایف پست سازمانی رئیس اداره ارتباطات‏
 
- رسیدگی به امور مربوط به تهیه و تنظیم فهرست کامل مطبوعات در تهران و شهرستانها و طبقه‏بندی و نحوه انتشار آنها.
- رسیدگی و انجام امور مربوط به تهیه و تنظیم رپرتاژ از رویدادهای فرهنگی و آموزشی و دانشجویی و پژوهشی برای انعکاس در رسانه‏های گروهی.
- رسیدگی و نظارت بر امر مطالعه کلیه جراید و مجلات روزنامه هفتگی و استخراج مطالب مربوط به وزارتخانه و دانشگاه‏ها.
- رسیدگی و استخراج اهمّ اخبار و رویدادهای فرهنگی، آموزشی، دانشجویی و پژوهشی از گزارشات رسیده و تهیه و تنظیم آن برای درج در مطبوعات.
- رسیدگی به امور مربوط به اجرای طرح‏های انتشاراتی در زمینه فعالیت‏ها و برنامه‏های اجرایی واحدهای وزارتخانه.
- رسیدگی و نظارت بر ادای پاسخ به سئوالات ارباب جراید و خبرنگاران در حدود اختیارات تعیین شده.
- رسیدگی به امور مربوط به گردآوری اطلاعات کامل از هدف‏ها و برنامه‏ها و فعالیت‏های وزارتخانه به منظور پاسخ‏گویی به سئوالات سایر سازمان‏های مملکتی.
- رسیدگی به امور مربوط به انجام مصاحبه‏های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی که توسط مقامات وزارتخانه انجام می‏گیرد.
- رسیدگی به تهیه و تدوین طرح‏های تبلیغاتی و انتشاراتی جهت شناساندن فعالیت‏های وزارتخانه.
- رسیدگی به امور مربوط به اخبار واصله و انطباق آنها با سیاست آموزشی و فرهنگی وزارتخانه.
- رسیدگی به امور مربوط به دعوت از خبرنگاران و عکاسان رسانه‏های گروهی و همچنین فیلمبرداران تلویزیون برای شرکت در مراسم مختلف.
- همکاری در برگزاری گردهمایی‏های مختلف و انعکاس اخبار حاصله در روزنامه‏ها و مجلات کثیرالانتشار.
- رسیدگی به امور مربوط به راهنمایی مراجعین واحدهای مختلف وزارتخانه.
- رسیدگی به امور مربوط به کلیه مراجعین به وزارتخانه و ارباب رجوع و انجام راهنمایی‏های لازم به آنان.
- رسیدگی به امور مربوط به جمع‏آوری و اطلاعات مورد نیاز وزارتخانه با همکاری سایر واحدها.
- رسیدگی به امور مربوط به جمع‏آوری کلیه کتب و جزوات و مجلات و روزنامه‏ها و ماهنامه‏ها و استفاده به‏موقع مقامات وزارتخانه و سایر کارکنان از این مجموعه‏ها.
- نظارت بر کار متصدیان مربوط به منظور حسن انجام وظایف محوله و تقسیم صحیح کار بین آنان.
- انجام سایر وظایف اداری محوله از طرف مقام مافوق.
 
 
تاریخچه آموزش عالی‏

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحی از وضعیت و جایگاه تاریخی آموزش عالی داشته باشیم. این علم و آگاهی به دلیل اینکه برای تعیین نحوه و خط مشی حرکت آتی این بخش ضروری است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالی کشور می‏شود. ما برای سهولت، تاریخ آموزش عالی ایران را به سه دوره باستانی، میانی و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم.

بر مبنای اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکی «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏ای معتبر دایر بوده است. مجمع علمی همدان نیز در آن زمان با ۱۰۰ نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانی مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشی موجود و در دسترس در دوران باستانی را می‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندی شاپور» در شرق محل فعلی شوش توصیف نمود. این مدرسه که ۵۰۰ سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالی در تاریخ ایران بوده است.

عیب عمده آموزش و پرورش ایران باستان این بود که در انحصار طبقه‏های برجسته و شاهزادگان و اعیان و اشراف قرار داشت و دیگر طبقات که بخش مهم مردمان کشور بودند از نعمت تحصیل و تربیت در آموزشگاه‏ها محروم بودند.

پس از ورود و استقرار اسلام و نفوذ زبان و معارف عربی و تغییر در مبانی ارزشی آموزشی در ایران شاهد تکوین بیت‏الحکم‏ها و دراالعلم‏ها در نیمه دوم سده دوم هجری هستیم. مدارس اسلامی شخصی در سده چهارم و پنجم هجری مثل مدرسه ابوبکر اصفهان، مدرسه بیهقیه، مدرسه ابومنصور بیشکی، سعدیه و مدرسه استرآبادی به همت افراد عالم و خیر و علم‏پرور تأسیس و به اشاعه علوم روز مشغول شدند. مدارس اسلامی دولتی و به‏طور مشخص مدارس نظامیه که توسط خواجه نظام‏الملک (۴۰۸-۴۸۵ ه.ق) وزیر سلجوقی ایجاد شد، در شهرهای مختلف تأسیس شدند. زمینه و حوزه‏های علمی در این دوران بسیار مختلف و متنوع شد و دانشمندان در رشته‏های گوناگونی از معارف دست به تفحص و خلاقیت زدند. در این سال‏ها، جهان غیراسلامی، با گرفتن چند اصل از مسلمین، و دانشمندان ایرانی و عرب پایه‏های جنبش‌های علمی و اجتماعی و مدنی و سیاسی و صنعتی و ادبی خویش را استوار ساخت.

از نقاط قوت دوران میانی، گستردگی علوم و امکان علم‏اندوزی و تحصیل در میان طبقات مختلف مردم بود که به اعتلای سریع علوم و معارف در ایران و دیگر کشورهای اسلامی منجر شد به گونه‏ای که مورد تقلید و اقتباس کشورهای غربی گردید. از نقاط ضعف دوران میانی، تأثیر افت و خیزها و فراز نشیب‏های حکومت‏ها بر کمیت و کیفیت علمی کشور بود.

در حدود ۱۵۰ سال پیش (۱۸۵۲ میلادی) نخستین تلاش سازمان یافته برای ایجاد تحول در نهاد تعلیم و تربیت ایران با تأسیس دارلفنون به نتیجه رسید. از سال ۱۳۰۷ اندیشه ایجاد دانشگاه در کشور مطرح، و از سال ۱۳۱۰ مطالعات اولیه در این زمینه آغاز شد. در سال ۱۳۱۳ با تصویب قانون تأسیس دانشگاه، دانشگاه تهران تشکیل و برای آن تعدادی دانشکده منظور شد. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۶ دانشگاه و تعدادی مدرسه عالی در ایران شکل گرفته بود.

خیزش عظیم مردم ایران در سال ۱۳۵۷ که به تغییر رژیم شاهنشاهی به جمهوری اسلامی منجر شد با تحول عظیم و چشمگیری درآموزش عالی کشور همراه شد که در تاریخ ایران بی‏نظیر بوده است. در تمامی استانها و شهرهای بزرگ کشور دانشگاه‌های جدیدی تأسیس شد که در مجموع تعداد دانشگاه‌های دولتی را به حدود ۱۲۰ عدد رساند. باید به این عدد، زنجیره‏ای از دانشگاه‌های غیردولتی در قالب دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی را اضافه کرد. تحول جدی در جمعیت باسواد کشور و همچنین در تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کشور در سال‌های بعد از انقلاب رخ داده است که از شیب رشد دانشجویان در کل جهان نیز فراتر می‏باشد. حضور جدی و وسیع خانمها در دانشگاهها نیز حکایت از تغییر نگرش خانوادگی در میان این قشر اجتماع دارد که در طی قرون قبلی بی‏سابقه می‏باشد. از شاخص‏های پرارزش و کیفی این دوره، ورود دانشگاهها به حوزه آموزش و پژوهش در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. پس از راه‏اندازی دوره‏های کارشناسی ارشد و دکتری، چهره دانشگاه‏ها از لحاظ کیفیت نیز متحول گردید.

از دیگر خصوصیات قابل ذکر و تأکید توسعه و گسترش علوم در این دوره، اختصاص نداشتن علم‏اندوزی به یک طبقه خاص و توزیع عاقلانه معارف بشری در میان جوانان و قاطبه توده‏های مردم کشور می‏باشد. توانمندی دیگر، نیل به سوی خوداتکایی علمی در چارچوب راه‏اندازی دوره‏های تحصیلات تکمیلی در بسیاری از دانشگاه‏های کشور و بالابردن کیفیت مراکز آموزش عالی از این طریق بوده است. اضافه می‏شود که این رشد و تحول به منزله ارتقا و خروج ایران از جرگه کشورهای جهان سوم نبوده و کشور ما، حتی در مقایسه با برخی از کشورهای همتراز از رشد نایافتگی علمی تاریخی رنج می‏برد، بلکه توانسته است بخشی از عقب‏افتادگی حاصل از رخوت و بی‏تدبیری حاکمان قبل را جبران نماید.
 
دوران معاصر آموزش عالی‏
در حدود ۱۵۰ سال پیش (۱۸۵۲ میلادی) نخستین تلاش سازمان یافته برای ایجاد تحول در نهاد تعلیم و تربیت ایران با تأسیس دارالفنون به نتیجه رسید، چنانکه گفته‏اند نخستین آموزگاران دعوت شده برای تدریس در دارالفنون، فرانسوی و اتریشی بوده‏اند، زبان درسی، زبان فرانسه بوده است و دانش‏آموزان از یازده سالگی تا هیجده سالگی خود را در آنجا می‏گذرانده‏اند.

در دارالفنون اکثر استادان اولیه خارجی بودند و هر کدام یک نفر مترجم داشتند که اغلب آنها در آن رشته دارای اطلاعات قبلی بودند و در طول سال‏های بعد نیز معلمان خارجی اکثراً توسط شاگردانشان جایگزین شدند. دارالفنون تا اواخر قرن نوزدهم میلادی توسعه فراوان یافت و دولت هم از آن حمایت می‏کرد و فارغ‏التحصیلان آن به مشاغل بالای کشوری و لشکری دست می‏یافتند و تعدادی از آنان در تکوین جنبش مشروطه نیز نقش داشتند.

از سال ۱۲۹۸ هجری قمری با استقلال مدرسه طب از دارالفنون، به تدریج در طول سال‏های بعد رشته‏های متعددی از آن جدا شدند (مواردی مانند مدرسه عالی فلاحت، مدرسه تجارت، دارالمعلمان عالی و مدرسه دامپزشکی). از سال ۱۳۰۷ اندیشه ایجاد دانشگاه در کشور مطرح شد و از سال ۱۳۱۰ مطالعات اولیه در این زمینه آغاز شد. در سال ۱۳۱۳ با تصویب قانون تأسیس دانشگاه، دانشگاه تهران تشکیل شد و برای آن تعدادی دانشکده (شامل طب، حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی، فنی، ادبیات، علوم معقول و منقول، و علوم) منظور شد. در قانون پیش‏بینی شده بود، مؤسساتی نظیر دانشسرای‏عالی نیز به آن ملحق شود و چون دانشگاه دارای محل ثابتی نبود از محل دانشسرای‏عالی برای ایجاد دانشکده‏های ادبیات و علوم استفاده شد و دانشکده‏های طب و حقوق در محل‏های دیگری بودند.

تا قبل از تأسیس دانشگاه تهران در ایران چند مدرسه عالی به روش مؤسسات آموزش عالی غربی تأسیس می‏شود که تقریباً همه به وزارتخانه‏ها وابسته بودند، چرا که هدف اساساً تربیت نیروی انسانی مورد نیاز دولتی بود. در سال ۱۳۰۰ شمسی مدرسه عالی فلاحت، در ۱۳۰۵ شمسی مدرسه تجارت، در ۱۳۱۰ دارالمعلمین عالی، در ۱۳۱۱ مدرسه دامپزشکی و در سال ۱۳۱۷ هجری قمری مدرسه عالی علوم سیاسی تأسیس شد.

پس از تأسیس دانشگاه تهران، در سال ۱۳۲۶ دانشگاه تبریز و سپس در سال ۱۳۲۸ دانشگاه شیراز به وجود آمدند و در سال‏های بعد دانشگاه‏های مشهد (۱۳۳۵)، اصفهان (۱۳۳۷)، اهواز (۱۳۳۷)، دانشکده صنعتی پلی تکینک تهران (۱۳۳۸)، دانشگاه ملی ایران (۱۳۳۹) و هنرسرای عالی (۱۳۴۲) به وجود آمد و تعداد مؤسسات آموزش عالی رو به کثرت گذاشت. از سال‏های ۱۳۴۰ به بعد به تدریج تعداد زیادی مؤسسات آموزش عالی به شکل وابسته به مؤسسات دولتی و وزارتخانه‏ها و یا وابسته به بخش خصوصی (البته از طریق افراد ذی‏نفوذ و وابسته به دستگاه حاکم) اغلب تحت عناوینی مانند آموزشگاه عالی، مؤسسه عالی و مدرسه عالی (عنوان دانشکده و دانشگاه کمتر داده می‏شد) در کشور تأسیس شدند.

در سال ۱۳۱۳ به موجب قانون مصوب ۸ خرداد مجلس شورای ملی، در دانشگاه تهران، چهار دوره کارشناسی ارشد پیوسته در رشته‏های برق، راه و ساختمان، معدن و مکانیک به وجود آمد. در سال ۱۳۴۹ حدود ۳۹ دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران وجود داشت و تا سال ‏۱۳۵۳، به ۶۷ دوره رسید. اولین فردی که دوره دکتری را به پایان رساند، مرحوم دکتر محمد معین بود که در سال ۱۳۲۱ در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‏التحصیل شد. دکتر محمد ابراهیم آیتی نیز در سال ۱۳۳۴ موفق به دریافت درجه دکترا شد. تا سال ۱۳۳۴، طول دوره آموزش پزشکی ۴ سال بوده و پس از آن به دوره ۷ ساله تبدیل شد.

تاریخچه روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‏

در پی تأسیس وزارت علوم و آموزش عالی در دی‏ماه سال ۱۳۴۶ روابط عمومی این وزارتخانه نیز با هدف معرفی این وزارتخانه به مردم و ارگانها با ادارات زیر مجموعه: اداره ارتباط با رسانه‏های گروهی و سمعی و بصری تشکیل گردید و در شهریور ماه سال ۱۳۴۷ اداره برگزاری سمینارها و همایش‏ها و اداره انتشارات نیز به آن اضافه شد. شایان ذکر است این وزارتخانه در سال ۱۳۷۹ به «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» تغییر نام یافت.

بررسی و برنامه‏ریزی با هدف دستیابی به روش‏های علمی جهت تداوم ارتباط دوسویه بین مسئولان و کارکنان ارگان ذیربط با سایر اقشار جامعه، مشورت و ارائه خدمات لازم به‏منظور برقراری و گسترش امور ارتباطی واحدهای تابعه با مخاطبان، فراهم نمودن زمینه همکاری با رسانه‏های ارتباط جمعی برای ارتباط مستمر با مسئولان در جهت ارائه دیدگاه‏ها، رویدادها، برنامه‏ها و انعکاس آن برای اطلاع عموم مردم، به‏کارگیری شیوه‏های مناسب و اجرای طرح‏های بخش افکارسنجی با همکاری کارشناسان، محققان و صاحب‏نظران درجهت ارزیابی رفتارها، نظرات و نگرش‏های بیرونی و درونی در ارتباط با ارگان ذیربط و تلاش برای بالابردن سطح علمی کارکنان از اهداف و شرح وظایف و جلب همکاری و همراهی جامعه در مسیر تحقق اهداف قانونی و تلاش در جهت فراهم آوردن موجبات رشد فضائل اخلاقی کارگزاران و کارکنان در مسیر خدمت به مردم در چهارچوب ضوابط و معیارهای نظام از جمله وظایف روابط عمومی در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است.
تعداد بازدید:۱۲۸۵