دکتر ندا شفیعی:

نشست‌های آموزشی روابط عمومی وزارت علوم، ضروری، مفید و موثر بود

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰ کد : ۶۱۹۱۹ اخبار اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۶۱
بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۷ اردیبهشت هر سال به نام روز ارتباطات و روابط عمومی نام نهاده شده و به همین مناسبت، دستگاه‌های اجرایی، نهادها و ارگان‌های مختلف، برنامه‌های متنوعی در این روز و در طی پاسداشت یک هفته‌ای این مناسبت، برگزار می‌کنند. اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم با برگزاری برنامه‌های مختلف این مناسبت را گرامی داشت.
نشست‌های آموزشی روابط عمومی وزارت علوم، ضروری، مفید و موثر بود

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر ندا شفیعی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته ارتباطات و روابط عمومی با بیان مقدمه‌ای گفت: جامعه‌شناسان علم بر اهمیت ارتباطات به عنوان ساز و کار اصلی تکوین و تولید علم تاکید کرده‌اند و پیشرفت علم را بازتابی از نظام ارتباطی آن می‌دانند. ارتباطات علمی در درون سازمان‌های آموزشی و پژوهشی و نیز فراتر از مرزهای نهادهای مزبور، همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر تولید و گسترش دانش بوده است. این ارتباطات زمینه ایجاد انسجام و هماهنگی در جامعه علمی، تعامل بین دیدگاه ها، ترکیب ایده‌ها و ایجاد نظریه‌های جدید، گسترش رویکردهای بین رشته‌ای و ایجاد رشته‌های جدید دانش، برقراری روابط بین نهادی در علم و کاربرد نتایج علم در صنعت و تکنولوژی و در نتیجه تحول ساختاری نهاد علم و بازسازی مداوم سیستم‌های بنیادی دانش را فراهم می آورند.

وی همچنین تأکید کرد: علم ارتباطات، امروزه از اهمیت فراوانی برخوردار است و هر روز با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن وسایل ارتباط جمعی، اهمیت آن صد چندان می‌شود و بی‌اهمیت جلوه دادن این حوزه امری غیرکارشناسانه و غیرعلمی است. پرداختن به مقوله گسترده ارتباطات و روابط عمومی؛ مستلزم آگاهی و تسلط در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف این علم است که در این مجال نمی‌گنجد.

اولین روز گرامیداشت هفته ارتباطات؛ برگزاری نشست مدیران روابط عمومی با وزیر علوم

نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اولین برنامه این اداره‌کل برای پاسداشت این روز بود و این نشست با هدف بیان نقطه نظرات و پیشنهادات نمایندگانی از مدیران روابط عمومی به صورت حضوری و سایر مدیران روابط عمومی به صورت آنلاین و برخط برگزار شد.

خاستگاه تحول در روابط عمومی، مراکز علمی است

در این نشست صمیمی؛ دکتر منصور غلامی با تاکید بر اینکه خاستگاه تحول در روابط عمومی، مراکز علمی است، گفت: اگر قرار باشد تحولی در حوزه روابط عمومی ایجاد شود، باید آن را در مراکز علمی جستجو کنیم. اگر تجربه و تخصص کنار هم باشند و از پژوهش‌های مراکز علمی بهره گیرند، قطعاً تحول و پیشرفت در روابط عمومی رقم خواهد خورد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: روابط‌عمومی گوش و زبان دستگاه است. هم می‌شنود و هم بیان می‌کند. در واقع این گوش و زبان، شنیدن و بیان کردن، از دو طرف بین دستگاه و عامه جامعه و بالعکس می‌تواند باشد. بنابراین در یک دستگاه و سازمان به جایگاه روابط عمومی به‌عنوان گوش و زبان دستگاه باید توجه داشته باشیم.

برنامه‌محوری، تخصص‌گرایی و روحیه جهادی؛ لازمه تحقق گفتمان تحول در روابط عمومی

دکتر ندا شفیعی سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم هم در این جلسه با اشاره به لزوم همدلی، روحیه جهادی، مسئولیت‌پذیری سازمانی و اخلاق‌مداری در روابط عمومی‌ها گفت: برنامه محوری، دانش‌محوری و تخصص‌گرایی؛ ضرورت تحقق گفتمان تحول و پیشرفت در روابط عمومی‌هاست.
وی افزود: روابط عمومی امروز بسیار پیچیده‌تر از روابط عمومی‌های دوره‌های گذشته است و تحولات فراگیر دنیای معاصر، مسئولیت‌های بیشتری را متوجه مسئولان روابط عمومی می‌کند. اگر بخواهیم روابط عمومی در حد مطلوب و متناسب با شرایط جامعه نقش‌آفرینی کند بایستی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در درجه نخست در هر سازمانی، نسبت به تثبیت و تقویت جایگاه روابط عمومی اقدام شود.

«احترام به دیگران» و تبادل موقعیت، تحقق معنای جامع «روابط‌عمومی شبکه‌ای» است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروزه در واقع نیازمند یک بازمهندسی ارتباطی هستیم، گفت: این باز مهندسی موجب به رسمیت شناختن همه ذی‌نفعان، افزایش شفافیت، توسعه ارتباطات شبکه‌ای و پاسخگویی می‌شود و معنای جامع «روابط عمومی شبکه‌ای» است. رسیدن به یک ظرفیت بهینه و موثر، مستلزم توانایی نرم‌افزاری، پلتفرم‌های ارتباطی هوشمند سازمان در کنار «تفکر احترام به دیگران» است.
وی با اشاره به ویژگی‌های روابط‌عمومی خلاق در انتقال‌های بهبودبخش گفت: روابط عمومی خوب، آن روابط عمومی است که خلاقیت و نوآوری را در مسیر انتقال به وضعیت بهتر قرار دهد. وی در این حوزه به پنج انتقال اشاره کرد و گفت: این انتقال‌ها عبارتند از؛ انتقال از روابط‌عمومی مبهم به «روابط عمومی شفاف»، انتقال از روابط‌عمومی کند و تأخیری به «روابط‌عمومی در لحظه و قابل دسترس»، انتقال از روابط‌عمومی احساسی، توجیه‌کننده رفتار سازمان به روابط‌عمومی واقعیت‌گرا و عقلانی، انتقال از روابط عمومی خاموش به «روابط عمومی پاسخگو» و در نهایت انتقال از روابط عمومی موردی به روابط عمومی سیستمی و الگوریتمی.

برگزاری سلسله نشست‌های آموزشی ویژه مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سراسر کشور

بنا بر الزامی که احساس شد در حوزه ارتباطات و روابط عمومی عرصه آموزش عالی نیاز است، سلسله نشست‌های آموزشی ویژه مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور، طی این هفته برنامه‌ریزی و به صورت مجازی برگزار شد.
موضوعاتی چون؛ "تاثیر روابط عمومی بر شاخص‌های رویت‌پذیری و ضریب تاثیر فعالیت علمی و دانشگاهی؛ نگاهی به اهمیت شاخص‌های آلتمریک" توسط دکتر عباس قنبری مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران، "آیین نگارش و درست‌نویسی" توسط دکتر علی یاری مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز "نحوه برخورد روابط عمومی با اخبار جعلی و عملکرد روابط عمومی در مواقع بحران" توسط خانم دکتر بروجردی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و " مبانی و کاربرد اینفوگرافیک‌ها؛ دیداری‌سازی اطلاعات" توسط آقای عفیفی‌پور مدیر روابط عمومی پارک علم و فناوری فارس ارائه شد.